Aardig wat ondernemers zullen ermee te maken hebben of krijgen; openstaande rekeningen die niet worden betaald. Wat kun je hier nou aan doen? Je bepaalt zelf welke acties je onderneemt tegen wanbetalers. Eén van de opties is om een incassobureau in te schakelen. Voordat je een incassobureau inschakelt, moet je eerst aan de wettelijke eisen voldoen. Maar wat is een incassobureau nou eigenlijk en wat doen ze precies?
Wat is een incassobureau?
Een incassobureau is een onderneming die schulden int namens een schuldeiser. Incassobureaus worden ingeschakeld op het moment dat een organisatie te maken heeft met wanbetalers. In zo’n scenario is de onderneming, die nog geld hoort te krijgen, de schuldeiser. De wanbetaler is de schuldenaar en debiteur, hij of zij moet nog geld betalen aan de schuldeiser en hier kan een incassobureau uit Tilburg bij helpen.
Wettelijke eisen
Voordat je een incassobureau in kunt schakelen, moeten je eerst voldoen aan de wettelijke eisen. De schuldeiser is namelijk verplicht om minimaal een herinnering te sturen naar de schuldenaar, tenzij de schuldenaar particulier is. Hierop volgt een termijn van veertien dagen waarin de schuldenaar de tijd krijgt om de schuld te betalen. Wanneer dit dan nog steeds niet gebeurt kan er een incassobureau ingeschakeld worden. Mocht de schuldenaar geen particulier zijn, maar een zakelijke klant, dan mag je direct na het verstrijken van de afgesproken betalingstermijn een incassobureau inschakelen. Het is alleen niet altijd verstandig om meteen een incassobureau in te schakelen bij zakelijke klanten. Het advies is om sowieso altijd één aanmaning te sturen.
Wat doet een incassobureau precies?
Een incassobureau probeert de achterstallige vorderingen te innen. Ze zullen contact zoeken met de debiteur. Alle communicatie van de schuldeiser naar de debiteur gaat via het incassobureau. De extra gemaakte kosten voor het inschakelen van zo’n incassobureau komen op de rekening van de debiteur. Een incassobureau zal voornamelijk meerdere malen contact zoeken met de schuldenaar. Dit kan door middel van berichten, mailtjes, brieven of door te bellen. Ook kan een incassobureau aanmaningen en sommaties versturen naar de debiteur. Wanneer de debiteur geen gehoor geeft aan het incassobureau wordt er een deurwaarder ingeschakeld, dat is dus de volgende stap.